Fraude met betaalproducten

Fraude met betaalmiddelen kent verschillende vormen.

Denk hierbij aan bankrekeningfraude of het verkrijgen van de gegevens (rekening- en pasnummers, inlogcodes etc.) via skimming of phishing, fraude met creditcards, bankpas of betaalkaarten en het gebruik van vervalste acceptgiro's. Ook geldezels (moneymules) vallen onder deze vorm van fraude.

Phishing

Phishing is een vorm van internetfraude, waarmee fraudeurs proberen om via e-mail achter uw bankgegevens te komen. Fraudeurs lokken u naar een valse (bank)website. Dit is echter een kopie van de echte website van de bank. Hier wordt u verzocht om uw inlognaam en wachtwoord in te voeren. Zo krijgt de fraudeur de beschikking over uw gegevens. Met alle gevolgen van dien.

Skimming (kopiëren betaalkaarten)

  • Skimming is het onrechtmatig kopiëren van betaalkaart gegevens. Hierbij wordt de magneetstrip van uw pas gekopieerd en de pincode bemachtigd op het moment dat u een transactie verricht. Bel 112 als u skimapparatuur vindt op een betaalautomaat. Hoe voorkomt u skimming?
  • Let op mensen die te dichtbij staan; ze kunnen proberen uw pincode af te lezen.
  • Scherm met uw hand de pincode af.
  • Bijna alle geldautomaten zijn tegenwoordig voorzien van een 'invoermond'. Let erop dat dit mondje er exact zo uitziet als de afbeelding op het scherm (hoewel op sommige geldautomaten de afbeelding niet staat). Elke andere invoermond kan een lezer bevatten die de magneetstrip op de pas leest.
  • Valse frontjes lopen vaak minder soepel dan de echte. Komt uw pas een paar keer terug uit de geldautomaat? Dan kan het om een vals frontje gaan. Breek de transactie af en neem contact op met uw bank.
  • Het is altijd veiliger om een automaat binnen een bank of winkel te gebruiken dan een buitenautomaat.
  • Check uw banksaldo regelmatig. Ziet u onbekende transacties? Blokkeer direct uw bankpas.

Wat moet u doen als u slachtoffer bent van fraude met creditcard of betaalkaart?

Er verdwijnt geld van de rekening via een creditcard- of bankoverschrijving zonder dat u zelf opdracht heeft gegeven. Neem direct contact op met de creditcardmaatschappij of bank en volg hun aanwijzingen op. De contactgegevens van banken en creditcardmaatschappijen vindt u op www.veiligbankieren.nl/meldnummers. Doe altijd aangifte, ook als de creditcardmaatschappij of bank de schade vergoedt.
 

Uitgelicht